04 березня генеральний директор АИДА взяв участь в робочій нараді членів Громадської ради при Госсервісе і профілях Державна mytna sluzhba Ukrayiny і Укртрансбезпека. Учасники зустрічі обговорили проблемні питання митного оформлення автозапчастин, включених в галузевій план державного нагляду за ринком на 2021 рік. Представники Бізнес-співтовариства висловили стурбованість тим, що поточна ситуація на митниці створює перешкоди для нормальної роботи легального бізнесу призводить до збільшення '' контрабанди який ввозиться на територію України без будь-яких сертифікаційних документів. Ключовими проблемами зустрічі стали обговорення можливих способів очищення автозапчастин на митниці, необхідність формування секторальних планів на основі ризико-орієнтованого підходу, зміни до Класифікатора документів, сертифікатів, дозволів і додаткової інформації.
- Обговорюємо можливі способи очищення автозапчастин
Питання, в якому вдалося добитися деякого непорозуміння з представниками охорони Укртрансу - при розмитненні імпортер повинен надати таку ж сертифікат відповідності, виданий виробником. В даному випадку виробник може видати таку сертифікат відповідності на підставі сертифіката типу, виданого уповноваженим органом України і будь-якою країною ЄС. Також виробник може видати сертифікат відповідності на підставі інших відповідних документів (не тільки сертифікатів типу), що засвідчують продукцію виробництва. Такі документи, зокрема, можуть бути протоколи випробувань.
Учасники зустрічі прийшли до домовленості про те, що Мінфраструктури дасть роз'яснення, в яких буде чітко вказано, що митне оформлення товарів, включених в галузеві плани нагляду за ринком, має здійснюватися на підставі сертифіката відповідності виробника. Цей сертифікат відповідності може бути виданий заводом-виробником на підставі сертифікатів типу чи інших документів, що засвідчують виробництво продукції, виданих уповноваженими органами Женевської угоди, включаючи Україну і країни Євросоюзу Це роз'яснення дозволить уникнути непорозумінь з митними органами при митному оформленні товарів.
Вікторія Черкач також звернула увагу представників безпеки Укртранс на те, що по BW. 2. століття. 40 ЗУ '' Про державний нагляд і контроль нехімічної продукції '' зазначено, якщо орган з нагляду за ринком повідомляє про призупинення митного оформлення продукції, встановив, що ця продукція не відповідає вимогам, він вживає передбачені заходи цим законом, який може включати заборону на введення таких продуктів в обіг. Тобто рішення про заборону товару приймає орган з нагляду ринку на власний розсуд і є лише однією з можливих заходів нагляду за ринком. В даному випадку, в нинішній ситуації, коли митне очищення безпечного товару відкладається, більш доцільно надати дозвіл на митне оформлення та прийняти обмежувальні (корегувальні) заходи, зокрема тимчасову заборону на надання продукти на ринку. Цю позицію підтримали і інші члени Громадської ради. Однак представники Укртрансбезопасності безкомпромісні в бажанні заборонити розмитнення товарів до моменту оформлення сертифікаційних документів.
Також продовжують відстоювати позицію, згідно з якою наказ Мінінфраструктури No 521 має вищу юридичну силу, ніж постанова КМУ No 521 738.2 ️
- Формування галузевих планів на основі ризико-орієнтованого підходу.
Глава AIDA зазначив, що відповідно до законодавства з нагляду за ринком при розробці проектів по нагляду за ринком та проектах змін до таких планах слід використовувати ризико-орієнтований підхід і враховувати:
1) результати моніторингу причин і кількості звернень клієнтів (користувачів) про захист їх права на безпеку, причин і кількості ДТП і випадків шкоди здоров'ю людей внаслідок споживання (використання) продуктів наглядові органи ринку в сферах їх відповідальність в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
2) аналіз інформації, включеної в систему оперативного взаємного сповіщення продуктів, що є серйозним ризиком;
3) аналіз інформації, отриманої від систем звітності про міжнародну, регіональної та зарубіжної продукції з серйозним ризиком;
4) аналіз даних національної інформаційної системи нагляду за ринком;
5) результати моніторингу обмежувальних (правильних) заходів.
Секторальний план Укртранс 2021 року розмитий і не містить конкретної інформації, через те, які контрольовані продукти були внесені в Серторальний план на 2021 рік. Також цю позицію підтримали представники Держслужби і відзначили, що специфікації в секторальний план позицій (ТМ, Виробник) був би правильним і значно зручніше для митниці.
- Зміни до Класифікатора документів, сертифікатів, дозволів і додаткових відомостей
Наказ Мінфіну '' Про затвердження змін до Класифікатора документів, сертифікатів, дозволів і додаткових відомостей '' No. 104 з 16.02.2021. доповнив документи Класифікатора, сертифікати та дозволи та додаткову інформацію новим графіком '' 5123 '' такого змісту: '' Документація, яка повинна супроводжувати продукцію при наявності на ринку відповідно до вимог до нехімічної продукції і її поширенням на ринку України, встановлених технічних правил ( закон України '' про державний нагляд ринку і контролі за несёмнимі продуктами '') ".Вікторія Черкач задала питання або не означає такий додатковий, що відтепер на розмитненні будь-якого товару необхідно внести інформаційну довідку про відповідність до митної декларації. Представник Держслужби підтвердив, що інформація про сертифікаті буде подаватися до митної декларації тільки тоді, коли буде працювати система ризику для продукції, включеної в галузі.